„To není fyzikálně možné.“ Šichtařová velí ke vzdoru proti EU

„To není fyzikálně možné.“ Šichtařová velí ke vzdoru proti EU

INVENTURA MARKÉTY ŠICHTAŘOVÉ „Pokud zůstaneme součástí EU, zbavit se přehnaných regulací je nemožné,“ říká pro ParlamentníListy.cz ekonomka Markéta Šichtařová. Varuje také před neudržitelným přechodem na elektromobily, který by mohl evropský automobilový průmysl poslat do záhuby.

Oproti Číně spotřebujeme o 30 procent méně energie a naše sklo má o 90 procent méně emisí CO2. Jenže výrobci z Číny jsou schopni do Evropy dovézt sklo pod našimi výrobními náklady,“ řekl Seznam Zprávám Miroslav Zoula, ředitel českého sklářského závodu AGC v Řetenicích. Náklady jsou hnány nahoru i daněmi, které neznají ani evropští konkurenti. Jak zachránit 135 let trvající výrobu plochého skla na Teplicku?

Tak jasně, že naše konkurenceschopnost jde prudce dolů, a nejen s Čínou, ale obecně s Asií se vůbec nemůžeme měřit! O tom se tu bavíme už dobrých možná pět let, rozhovor, co rozhovor. A také důvody jsou pořád stejné: šílené a stále šílenější evropské regulace, které neúměrně prodražují výrobu – od emisních povolenek na energie, přes výši zdanění, po regulace zaměstnávání osob. Ptáte se, jak to změnit a jak zachránit výrobu. Na to je přeci úplně jednoduchá odpověď: Ty šílené regulace odbourat a tím se znovu stát konkurenceschopní! Jenomže to je snadné říci, ale téměř nemožné v rámci Evropské unie udělat. Pokud jsme součástí EU, v podstatě je pro nás nemožné se těchto zelených, daňových, ESG regulací zbavit. Lépe řečeno – je to nemožné bez toho, že bychom se EU postavili.

Automobilky a výrobci dílů se v dopise obrátili na Ursulu von der Leyen. Žádají přehodnocení cíle ukončit výrobu aut se spalovacími motory k roku 2035, protože podle nich není reálný. Jak vážné to je, když už se odvážili promluvit i výrobci?

Automobilkám už hodně teče do bot. Až dosud byly dekarbonizační cíle tak bláznivé a nereálné a zároveň stále zdánlivě tak časově vzdálené, že automobilky stále ještě mohly spoléhat na to, že „se to nějak změní“. Ale teď už zbývá jen 10 let a automobilky začínají chápat, že absolutní elektromobilita je nemožná. Technicky to prostě nelze. (Mohla bych vám tu teď vysvětlovat, proč to nejde, ale to bychom se do našeho prostoru rozhodně nevešli, protože to není úplně triviální vysvětlení; taky proto jsem ostatně se svým spoluautorem na toto téma napsala celou knihu.) Takže když technicky nelze přejít na 100% elektromobilitu, a když automobilky nebudou mít povoleno vyrábět spalováky, tak z toho logicky vyplývá, že prodají jenom zlomeček aut co dosud. Neboli v lepším případě se propadnou do obrovských ztrát a stanou se plně závislé na dotacích, které jim státy poskytnou, aby vůbec přežily, v horším případě zaniknou. A tak nyní bojují za přežití.

Paradoxní na tom je, že to byly právě velké nadnárodní korporace, které hon za ESG, tedy i za elektromobily, rozpoutaly, protože si myslely, že si tím přihrají velké zisky. A teď začala revoluce požírat své vlastní děti a samotné korporace, tvůrkyně téhle zrůdné ideologie, najednou zjistily, že se to obrací proti nim. A v tom je právě naděje. Když samotní protagonisti ESG začínají zjišťovat, že rozpoutali boj sami proti sobě, mají vysokou motivaci zastavit to, co iniciovaly.

U baterií do aut jsou evropští výrobci téměř zcela závislí na produkci z Asie. Platí, že když přejdeme na výhradní výrobu elektromobilů, odevzdáme automobilový průmysl do rukou Číny, Japonska a Koreje?

Ano. Svět na nás kašle, svět se nám směje, jakou sebedestrukci pácháme. Když budeme v sebedestrukci pokračovat, svět bude dál vyrábět auta a my budeme omezovat naši mobilitu, protože – jak jsem už říkala – plný přechod na elektromobilitu a na obnovitelné zdroje fyzikálně není možný.

Moderní stíhačku F-35, které Česko objednalo v počtu 24 kusů a v ceně 150 miliard korun, porazil ve cvičném boji vzdušných sil NATO francouzský stíhač Rafale. Ten v armádách slouží už 24 let a první let absolvoval už v roce 1986. Koupili jsme špatně?

Nejsem odborník na stíhačky. Ale je veřejným tajemstvím, že v době, kdy (pokud) nám budou tyto pilotované stroje dodány, budou už zastaralé. Nehledě na to, že když na nich budeme potřebovat cokoliv „poladit“, sami si to bez účasti výrobce nedokážeme udělat. Nad naším vzdušným prostorem se při plné rychlosti pomalu ani neotočíme. Zkrátka tyto stroje – pokud jsou používány dnes – mají smyl především jako součást širšího začlenění třeba do struktur NATO. Ale pro obranyschopnost naší země za situace, kdy bychom se hypoteticky na sebe museli spolehnout sami, by nám byly tak trochu k ničemu. Umím si představit mnohem lepší využití těchto peněz. A tím mám na mysli i pro účely armády.

V těchto dnech dostáváme od Švédů první objednaná bojová vozidla CV 90. Dostaneme jich celkem 246 a Švédům za ně zaplatíme 59,7 miliard korun. Celkem 207 ze 246 kusů smontuje český podnik VOP. Proč jsme nejednali stejně u nákupu stíhaček?

To se pouštíme hodně na tenký let. Nevím. Samozřejmě se nabízejí všelijaká nepěkná vysvětlení, ale s jistotou nic tvrdit nemohu. Jsou to jen spekulace.

Od začátku Fialovy vlády ubylo v Česku přibližně 200 tisíc živnostníků. Proč?

Tak to je přeci jasné. Když mluvíme o úbytku konkurenceschopnosti, tak tím nemluvíme jen o mezinárodní konkurenceschopnosti, ale máme tím na mysli i něco jako „vnitřní konkurenceschopnost“, kdy drobní živnostníci a drobné firmy nejsou schopné konkurovat velkým korporacím. Pokud máte povinnost vyplňovat nesmyslné byrokratické a ideologické předpisy a jste malý živnostník, tak si na to často musíte zaměstnávat celou jednu pracovní sílu, a to už si nemůžete dovolit. Navíc se zvyšuje druhotná platební neschopnost. Zkrátka prostředí je nastavené tak, aby pomáhalo velkým a aby likvidovalo ty nejmenší.

Převzato z Parlamentních listů

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Ing. Markéta Šichtařová

Ing. Markéta Šichtařová

Novinky

Nejnovější video

V pořadu Interview ČT24 se předseda strany Svobodní a poslanec Libor Vondráček vyjádřil k klíčovým otázkám současné politické scény. Moderátor Daniel Takáč se zaměřil na požadavky prezidenta Petra Pavla na Andreje Babiše, zejména na řešení střetu zájmů spojeného s jeho vlastnictvím Agrofertu. Vondráček zdůraznil, že ústava neumožňuje prezidentovi klást podmínky před jmenováním premiéra, a navrhl, aby Babiš vysvětlil situaci veřejnosti do 30 dnů po jmenování, jak to vyžaduje zákon. Podle něj by dřívější vysvětlení mohlo zbytečně komplikovat proces, přičemž upozornil na riziko, že prezident by mohl přidávat další podmínky, což by narušilo ústavní řád.

Vondráček odmítl spekulovat o konkrétním plánu Babiše, i když přiznal, že o směru řešení mluvili v rámci koaličních schůzek. Kritizoval nové podmínky prezidenta, jako je doplnění programového prohlášení o ruské válce na Ukrajině, a porovnal situaci s érou Miloše Zemana, kdy podobné kroky vedly k demonstracím. Podle něj má Babiš za sebou 108 hlasů ve sněmovně, což by mělo stačit k jmenování, a další zdržování by vedlo k ústavnímu vakuu, kde vláda v demisi špatně řídí stát – například v školství chybí 3,7 miliardy korun.

Personální otázky a programové prohlášení

K personáliím Vondráček potvrdil, že jména ministrů jsou dlouhodobě diskutována, ale definitivní shoda ještě není. Nepředpokládá změny a podpořil kandidaturu Filipa Turka na post ministra zahraničí, přestože jeho kontroverzní výroky by měly prošetřit policie. Voliči se na to prý neptají, a volba Turka místopředsedou zahraničního výboru není podle Vondráčka náznakem, že by ministr nebyl. K programovému prohlášení řekl, že už obsahuje jasný postoj k obraně mezinárodního práva a podpoře diplomatického ukončení války na Ukrajině. Doplnění o NATO a ruské agresi považuje za nepotřebné, pokud by to znamenalo šprajcování s prezidentem, který nemá kompetenci měnit obsah.

Vondráček se vyslovil proti okamžitému navyšování obranných výdajů na 5 procent HDP, jak navrhuje NATO, s odkazem na obrovský státní dluh – minimálně 80 miliard korun podle Národní rozpočtové rady. Zdůraznil, že kvalita výdajů je důležitější než kvantita, a kritizoval odcházející vládu za předčasné platby za F-35 na úkor obětí povodní. K rozpočtovému schodku pro rok 2026 očekává, že se vejdou do navržených limitů kolem 289 miliard, bez dalšího navyšování.

Volby v sněmovně a budoucnost koalice

Vondráček komentoval volby v Poslanecké sněmovně, kde Patrik Nacher získal 144 hlasů, což překonalo vládní většinu. Přiznal, že sám hlasoval pro opozičního kandidáta, ale kritizoval opozici za podobné chování při volbě Marka Bartáka. K zítřejší volbě Jana Skopečka místopředsedou sněmovny řekl, že je to tajné hlasování a Skopeček by měl oslovit kluby, jako to udělal Tomio Okamura. Neví o politických dohodách ohledně výborů, jako byl případ Pavla Žáčka, který neprošel ve výboru pro bezpečnost.

Celkově Vondráček prosazoval rychlé formování vlády, aby se zabránilo rozpočtovému provizoriu a dalším problémům, jako jsou vyšší odvody pro OSVČ nebo ceny energií. Podle něj je koalice SPD soudržná a připravená na všechny scénáře, včetně hypotetického jmenování jiného premiéra, i když to nepovažuje za pravděpodobné.

Oblíbené štítky

Ing. Markéta Šichtařová

Ing. Markéta Šichtařová

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31