Šichtařová a data z „bruselské dílny“: Členství ČR v EU je ztrátové

Šichtařová a data z „bruselské dílny“: Členství ČR v EU je ztrátové

INVENTURA MARKÉTY ŠICHTAŘOVÉ Prohra. Daň za členství v EU. Tak ekonomka Markéta Šichtařová popisuje dohodu o clech, kterou uzavřely USA a Evropská unie. „Kdybychom nebyli členy EU, mohli bychom si bilaterálně vyjednat clo nižší,“ říká. Věnuje se také tomu, zda se členství v EU ještě vyplatí. „Plusové není už dávno. Když vezmu v úvahu třeba to, že implementace všech nařízení a směrnic EU do české legislativy vyjde přibližně na 3 % našeho HDP, je to jasné minus,“ upozorňuje s tím, že se jedná o čísla z „bruselské dílny“.

Evropská unie se nakonec dohodla se Spojenými státy na clech ve výši 15 %. EU bude muset masivně investovat v USA a vypadá to, že z druhé strany se nic takového nechystá. Jak se díváte na tuto dohodu?

To má dva rozměry. První rozměr je samotné clo. Je prohra, že clo na evropské zboží dosahuje 15 %. V podstatě je to daň za naše členství v EU. Kdybychom nebyli členy EU, mohli bychom si bilaterálně vyjednat clo nižší (pokud by se nám to podařilo). Na druhé straně je náramně dobře, že EU na americké zboží clo neuvalila. Často slyším řeči o tom, že to vyjadřuje příliš nízké sebevědomí EU. To je možné, ale je mi to úplně jedno – kdybychom na Američany uvalili clo, platili bychom ho my sami ve vyšších cenách na zboží dovážené z USA! Střelili bychom tím sami sebe do vlastní nohy. Takže ať už příčinou toho, že cla jsou takto jednostranná, je cokoliv – rozum, nebo malé sebevědomí – je dobře, že jsou jednostranná, přestože cla ubližují OBĚMA stranám, i té, která clo uvaluje.

Druhým rozměrem jsou ale další podmínky obchodní dohody. Totiž přislíbené investice v USA, přislíbený odběr zbraní, přislíbený odběr energií. A to je jasný obchodní provar.

Diplomat Petr Drulák to popsal jako „vazalskou smlouvu“. Souhlasíte s takovým hodnocením?

Ano, dalo by se to tak popsat, a to zejména kvůli té druhé části, totiž kvůli přislíbenému odběru zboží a energií. To se obchodně vážně nepovedlo. V podstatě budeme Američany dotovat.

Donald Trump si stěžuje, že indická cla na americké výrobky jsou moc velká a proto s Indií Spojené státy příliš neobchodují. Je to pravda? Nebo jsou tu jiné důvody?

Těžko říci, jaké jiné důvody Trump má, a co je jen záminka. Faktem je, že jeho celní politika je jeden velký chaos. Indie toho moc zajímavého nevyváží, takže USA nemají moc velké důvody něco z Indie odebírat. A naopak ani Indové nemají bůhvíjak vysoké dovozy z USA.

Editoři Bloombergu nám chválí digitální euro jako platidlo budoucnosti. Co vy si myslíte o digitálním euru? Jak velká je to hrozba?

Editoři Bloombergu jsou zjevně buď indoktrinovaní propagandou, anebo jsou sami v pozici vědomých propagandistů, protože digitální euro je obrovským nebezpečím. Američané mají obrovské štěstí, že Trump svým exekutivním výnosem digitální dolar zakázal. Digitální euro je takzvané CBDC, tedy digitální měna centrální banky. Pozor, je to něco docela jiného než bezhotovostní euro. Digitální měna má všechny znaky čínského kreditního systému i se všemi jeho sociálními kredity a skóringem. Přechod na digitální měnu je překročením hranice do digitální totality. Euro nesmíme přijmout hlavně právě proto, že by to znamenalo zavedení digitálního eura, tedy právě tohoto CBDC.

V kauze státních bitcoinů došlo k vývoji. Bývalý ústavní soudce David Uhlíř skončil v pozici koordinátora pro objasnění bitcoinové kauzy poté, co chtěl zveřejnit nepříjemné zjištění. Do chystané závěrečné zprávy plánoval napsat, že darovací smlouva mezi odsouzeným Davidem Jiřikovským a Ministerstvem spravedlnosti je od začátku neplatná. Už se ozývá, že Uhlíř „nepochopil zadání“, tj. že měl kauzu přikrýt. Co si o konci koordinátora myslíte vy?

Vůbec nevím, co si o tom myslet. Tady se mě ptáte na něco, do čeho nevidím. Bylo by samozřejmě laciné populisticky začít vykřikovat nějaké jasné názory. Ale já o té kauze nevím tolik, abych ji dokázala fundovaně komentovat. Jen je vysoce pravděpodobné, že šlo o jakýsi podvod a korupci, ale kdo přesně a jak jej ušil, to v tuto chvíli netuším.

Ekonom Lukáš Kovanda nakousl otázku, do kdy bude české členství v Evropské unii účetně plusové, vzhledem k navrhovanému rozpočtu. Kdy podle vás skončí účetní výhodnost EU?

Tak, ono plusové není už dávno. Když vezmu v úvahu třeba to, že implementace všech nařízení a směrnic EU do české legislativy vyjde přibližně na 3 % našeho HDP, je to jasné minus. (Pozor, to není můj odhad, to je odhad z bruselské dílny.) Navíc, již jsme dneska zmínili, že vlastně platíme přibližně 10% daň na amerických vývozech na tom, že nyní bude mít EU 15% cla na dovoz do USA. K tomu číslu jsem došla tak, že nyní máme (u některého zboží) řekněme 5% clo a navýší se nám na 15 % jen kvůli našemu členství. A tak bychom mohli pokračovat. Takže naše členství je už nyní jasně ztrátové po finanční stránce.

Převzato z Parlametních listů

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Ing. Markéta Šichtařová

Ing. Markéta Šichtařová

Novinky

Nejnovější video

Úvod do debaty o důchodové reformě

Terezie Tománková otevřela druhou část pořadu Partie představením hostů a klíčových témat, včetně návrhu programového prohlášení nové vlády ANO, SPD a Motoristů sobě, s důrazem na důchody, financování slibů a ustavující schůzi sněmovny plánovanou na pondělí. Diskuze začala otázkou na Aleše Juchelku ohledně zastropování věku odchodu do důchodu na 65 let, což bylo slibováno před volbami, a jak to kompenzovat vzhledem k demografickým výzvám po roce 2030. Juchelka obhajoval návrat k valorizaci důchodů podle poloviny růstu reálných mezd plus inflace, motivaci seniorů k delší práci prostřednictvím kompenzací za odpracované roky a slev na sociálním pojištění, což podle něj vyváží systém bez nutnosti prodlužovat pracovní aktivitu. Moderátorka upozornila na ekonomické varování před deficity bez prodloužení věku, navazujíc na kritiku předchozí vlády.

Kritika parametrické reformy a demografické výzvy

Martin Baxa z ODS ostře kritizoval plán s odkazem na příliv 150–190 tisíc lidí do důchodů ročně oproti přítoku méně než 100 tisíc na trh práce, což má vést k deficitům průběžného systému. Podle něj chybí reálné argumenty kromě volebních slibů a připomněl neúspěšné pokusy o konsenzus, jako schůzku na Hradě, kde ANO údajně couvlo z dohody. Libor Vondráček reagoval, že zodpovědnost spočívá v komplexním přístupu, včetně podpory porodnosti, ochrany zaměstnanosti před zelenými předpisy jako Green Deal, které ohrožují průmysl Česka. Kritizoval parametrické změny předchozí vlády jako neefektivní, které sebraly důchodcům valorizaci retroaktivně a strašily prodloužením věku na 66–67 let bez motivace k dobrovolnému spoření v třetím pilíři.

Návrhy na racionalizaci školství a porodnosti

Vondráček navrhl alternativy, jako zkrácení základní školní docházky z 9 na 8 let, aby mladí lidé dříve vstupovali na trh práce a přispívali do důchodového fondu, místo prosazování 50 % vysokoškoláků, což podle něj vede k nedostudovaným studentům bez uplatnění. Zdůraznil, že i při současném nízkém podílu vysokoškoláků (27 % v Česku, nejnižší v OECD) mnozí neuplatňují své vzdělání, ale priorita by měla být kvalita před kvantitou a podpora řemesel. Moderátorka prezentovala data OECD, podle nichž vyšší vzdělání zvyšuje konkurenceschopnost, výdělky a delší pracovní aktivitu, na což Vondráček oponoval, že systém potřebuje stabilizaci skrze podporu porodnosti nad dvě děti na ženu, což je kulturně neuskutečnitelné bez širších opatření.

Financování důchodů a sociální systémy

Aleš Juchelka obhajoval, že růst reálných mezd a mírný hospodářský růst umožní udržet systém, s odkazem na vyřešení předčasných důchodů, které tvořily 80miliardový deficit, díky podmínkám předchozí vlády. Zdůraznil, že nižší valorizace by snížila životní úroveň seniorů, kteří by se obrátili na sociální dávky jako příspěvek na bydlení (20,3 miliardy Kč pro 310 tisíc domácností, převážně seniory), a volal po komplexním pohledu na sociální systémy. Vondráček souhlasil s komplexností, ale kritizoval předchozí vládu za nedostatek motivace k spoření a protahování věku bez reálného dopadu, navrhuje racionalizaci školství pro rychlejší vstup do práce.

Personální složení vlády a nominace

Diskuze přešla k personáliím, kde moderátorka ptala Juchelku, zda premiér Babiš představí prezidentovi nominanty od SPD a Motoristů sobě, včetně Filipa Turka, na kterém trvá SPD kvůli údajným kontroverzním výrokům. Juchelka potvrdil, že Babiš nese zodpovědnost, ale Turek se očistil a vysvětlil. Vondráček odmítl odhalovat jména před oficiálním oznámením, aby nedošlo k prodlení, a zdůraznil, že SPD nominuje odborníky neposlance pro plné soustředění na resorty, což bylo slibováno voličům. Na otázku k videu a spekulacím, že nominanti nejsou skutečně SPD, Vondráček potvrdil, že jména zná, ale koaliční smlouva obsahuje jen resorty, ne osoby, a obhajoval rychlost jednání bez kumulace funkcí.

Volba předsedy sněmovny a koaliční dohody

Baxa souhlasil se zodpovědností Babiše, ale varoval, že prezident má manévrovací prostor podle ústavy. Pivoňka Vaňková se ptala, zda prezident musí jmenovat všechny, což vedlo k debatě o Lipavském před čtyřmi lety bez kompetenční žaloby. Libor Vondráček popřel, že SPD vyměnila vládní posty za předsednictví sněmovny pro Tomia Okamuru, a zdůraznil strategii oddělení funkcí pro efektivitu, navazujíc na minulou praxi ANO-ČSSD. Obhajoval Turka jako partnera pro východoevropské země díky jeho bruselskému působení ve frakci Patrioti, a vysvětlil spekulace kolem Pošarové jako reakci na mediální tlak.

Závěrečné body k volbám a ideologiím K volbě předsedy sněmovny Juchelka řekl, že koalice podpoří nominanta SPD (Okamuru), ale tajná volba neumožňuje záruky, a popřel spekulace o závazném dodatku k smlouvě. Baxa navrhl Bartoška jako kandidáta SPOLU, kritizoval Okamuru a upozornil na absenci kompromisu. Vondráček označil podpis smlouvy všemi 108 poslanci za standardní praxi z roku 2018, ne závazek hlasovat, ale pro stabilitu vlády na čtyři roky, a označil Okamuru jako schopného nástupce Pekarové Adamové. K Rakušanovi jako místopředsedovi za STAN Vondráček slíbil gentlemanské dohody v tajné volbě bez strachu, a kritizoval předchozí vládu za nepravicové kroky jako zvyšování daní a ETS 2. Debata skončila ujištěním o rychlém nástupu vlády ke sjednání nápravy.  

Oblíbené štítky

Ing. Markéta Šichtařová

Ing. Markéta Šichtařová

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31