Přepsaná pohádka o zlých Trumpových clech aneb kdo reálně zahájil celní válku?

Přepsaná pohádka o zlých Trumpových clech aneb kdo reálně zahájil celní válku?

Poslední týdny se horem dolem skloňuje, že americký prezident Donald Trump zahájí celní válku s celým světem. Prý nenávidí EU, a tak chce rozpoutat spirálu zavádění cel bez ohledu na následky. Ale opravdu s tím začal Trump? Nezačala snažení Světové obchodní organizace o bourání cel a rozšiřování volného obchodu bojkotovat spíš sama EU?

„EU uvalí clo na čínské elektromobily až do výše 48 procent,“ tak zněl titulek z dubna 2024, který upozorňoval na fakt, že navzdory varování německé vlády EU riskuje rozpoutání obchodní války s Pekingem. Evropská komise tehdy oznámila výrobcům automobilů, že od příštího měsíce bude na dovážené čínské elektromobily předběžně uplatňovat dodatečná cla ve výši 17 až 38 procent, a to dokonce nad rámec stávajících 10procentních cel na všechny čínské elektromobily, v závislosti na tom, do jaké míry výrobci vyhověli šetření EU týkajícímu se elektromobilů.

Ještě dříve, avšak s odloženou platností na 1. ledna 2026, schválil Brusel tzv. CBAM uhlíková cla, která se mají týkat veškerého dováženého zboží z ciziny, u kterého nebude prokázána „uhlíková neutralita“. V květnu 2023 tak bylo schváleno, že se CBAM uhlíková cla budou od roku 2026 uplatňovat v rámci do té doby již dost asymetrických cel i na dovoz zboží z USA.

Přestože bylo mnohokrát upozorněno na to, že již platná cla na dovoz amerického zboží do EU jsou výrazně vyšší než na zboží EU dovážené do USA, rozhodl se Brusel celní poplatky ještě před zvolením Trumpa vůči americkému zboží navýšit.

Proč to EU dělá? Proč média nespustila hysterickou kampaň s titulky jako: „Ursula von der Leyenová chce zničit globalismus a rozpoutat obchodní válku se spojenci“?

Vysvětlení jsou prostá

Zaprvé – „uhlíková cla“ jsou podle sbírky zelených pohádek „hodná cla“, zatímco Trumpova cla jsou „zlá cla“. Když si Brusel v rámci Green Dealu a balíčku Fit for 55 začal likvidovat vlastní průmysl „hodnými emisními povolenkami“ a ten pak začal křičet, že ho zlikviduje světová konkurence, vymyslela EU pro průmysl úlitbu ve smyslu: „Zabili jsme vaši kozu, tak ji zabijeme i Američanům a Číňanům,“ aby průmysl neprotestoval příliš nahlas.

Zadruhé – Evropská unie chce více peněz, o kterých bude sama rozhodovat. EU vlastně vyhovuje, že jsou cla vysoká a mají být ještě vyšší. Žádný jiný zdroj peněz pro EU není tak snadno dosažitelný jako výnosy z cel.

Stále rostoucí počet úředníků a dalších hladových krků v Bruselu se nezastaví na čísle 80 tisíc lidí. Choutky EU ještě více utrácet a mít stále více kompetencí zřejmě nepřejdou, a protože navýšení přímých plateb do eurofondů ze státních rozpočtů v poslední době stále více zadlužené členské státy neodklepnou, musela si EU už v roce 2020 půjčit 750 miliard eur a ráda by si půjčila znovu. Jednorázově půjčky se ovšem před lidmi dají ospravedlnit jen nějakou mimořádnou hysterií (pro kterou minule posloužil covid a dnes by jí mohla EU vyvolat tím, že straší válkou), ale i tak jednorázový dluh bude dříve či později zkonzumován.

Brusel jako nenasytný Otesánek

Peníze z roku 2020 již EU rozfrcala, a tak se jí náramně hodí, že součástí schválení unijního dluhu bylo i rozšíření kompetence EU zavádět své vlastní daně. Kdyby ovšem skutečně zavedla tolik diskutované uhlíkové daně nebo daně z mastných výrobků či cukrovinek, asi by tím na popularitě mezi zelenou drahotou sužovanými obyvateli EU nezískala.

Pokoutné rozšiřování systému emisních povolenek (ETS), které jsou vlastně proměnlivě vysokými daněmi nebo také „zelenými odpustky“, lidem také začíná vadit. Zvýšený výnos z cel by tak mohl být jedinou odkomunikovatelnou cestou a v podstatě darem z nebes pro krátkozraký Brusel, který dlouhodobě šlape po ekonomické prosperitě, aby mohl jako Otesánek požírat peníze, jež by ještě nedávno zůstaly v místě vzniku reálných hodnot.

Jednoduchá rovnice o nenasytném Bruselu, kterému se cla vlastně hodí, by již dříve jistě mohla napadnout kdejakého novináře mainstreamu, který se místo po Trumpovi mohl kvůli clům již dávno vozit po Evropské komisi, jenže tu máme ještě jeden fakt, kterým se kruh uzavře.

Evropská komise i díky „pracovité Věře Jourové“ připravila Evropský akt o svobodě médií (EMFA), ve kterém plánuje EU rozdávat peníze, které předtím někomu sebrala nebo si je půjčila, mezi ta „správná média“, čímž prý zajistí „nezávislost médií“. Ta „správná média“ tak nebudou věnovat pozornost „hodným uhlíkovým clům“ z dílny EU, ale jen „zlým clům Donalda Trumpa“. Osmdesátitisícihlavá bruselská saň se tak bude v přepsané pohádce tvářit jako „kladný hrdina“, zatímco ten, kdo s ní bude bojovat, bude „zlý záporák“.

Dejme si tak pozor na „přepsané pohádky“ a pamatujme na to, že „válka není mír, otroctví není svoboda, v nevědomosti není síla a celní válku spustila EU.“

Převzato z Denik.to

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Mgr. Libor Vondráček

Mgr. Libor Vondráček

právník a předseda Svobodných

Novinky

Nejnovější video

Úvod do debaty o důchodové reformě

Terezie Tománková otevřela druhou část pořadu Partie představením hostů a klíčových témat, včetně návrhu programového prohlášení nové vlády ANO, SPD a Motoristů sobě, s důrazem na důchody, financování slibů a ustavující schůzi sněmovny plánovanou na pondělí. Diskuze začala otázkou na Aleše Juchelku ohledně zastropování věku odchodu do důchodu na 65 let, což bylo slibováno před volbami, a jak to kompenzovat vzhledem k demografickým výzvám po roce 2030. Juchelka obhajoval návrat k valorizaci důchodů podle poloviny růstu reálných mezd plus inflace, motivaci seniorů k delší práci prostřednictvím kompenzací za odpracované roky a slev na sociálním pojištění, což podle něj vyváží systém bez nutnosti prodlužovat pracovní aktivitu. Moderátorka upozornila na ekonomické varování před deficity bez prodloužení věku, navazujíc na kritiku předchozí vlády.

Kritika parametrické reformy a demografické výzvy

Martin Baxa z ODS ostře kritizoval plán s odkazem na příliv 150–190 tisíc lidí do důchodů ročně oproti přítoku méně než 100 tisíc na trh práce, což má vést k deficitům průběžného systému. Podle něj chybí reálné argumenty kromě volebních slibů a připomněl neúspěšné pokusy o konsenzus, jako schůzku na Hradě, kde ANO údajně couvlo z dohody. Libor Vondráček reagoval, že zodpovědnost spočívá v komplexním přístupu, včetně podpory porodnosti, ochrany zaměstnanosti před zelenými předpisy jako Green Deal, které ohrožují průmysl Česka. Kritizoval parametrické změny předchozí vlády jako neefektivní, které sebraly důchodcům valorizaci retroaktivně a strašily prodloužením věku na 66–67 let bez motivace k dobrovolnému spoření v třetím pilíři.

Návrhy na racionalizaci školství a porodnosti

Vondráček navrhl alternativy, jako zkrácení základní školní docházky z 9 na 8 let, aby mladí lidé dříve vstupovali na trh práce a přispívali do důchodového fondu, místo prosazování 50 % vysokoškoláků, což podle něj vede k nedostudovaným studentům bez uplatnění. Zdůraznil, že i při současném nízkém podílu vysokoškoláků (27 % v Česku, nejnižší v OECD) mnozí neuplatňují své vzdělání, ale priorita by měla být kvalita před kvantitou a podpora řemesel. Moderátorka prezentovala data OECD, podle nichž vyšší vzdělání zvyšuje konkurenceschopnost, výdělky a delší pracovní aktivitu, na což Vondráček oponoval, že systém potřebuje stabilizaci skrze podporu porodnosti nad dvě děti na ženu, což je kulturně neuskutečnitelné bez širších opatření.

Financování důchodů a sociální systémy

Aleš Juchelka obhajoval, že růst reálných mezd a mírný hospodářský růst umožní udržet systém, s odkazem na vyřešení předčasných důchodů, které tvořily 80miliardový deficit, díky podmínkám předchozí vlády. Zdůraznil, že nižší valorizace by snížila životní úroveň seniorů, kteří by se obrátili na sociální dávky jako příspěvek na bydlení (20,3 miliardy Kč pro 310 tisíc domácností, převážně seniory), a volal po komplexním pohledu na sociální systémy. Vondráček souhlasil s komplexností, ale kritizoval předchozí vládu za nedostatek motivace k spoření a protahování věku bez reálného dopadu, navrhuje racionalizaci školství pro rychlejší vstup do práce.

Personální složení vlády a nominace

Diskuze přešla k personáliím, kde moderátorka ptala Juchelku, zda premiér Babiš představí prezidentovi nominanty od SPD a Motoristů sobě, včetně Filipa Turka, na kterém trvá SPD kvůli údajným kontroverzním výrokům. Juchelka potvrdil, že Babiš nese zodpovědnost, ale Turek se očistil a vysvětlil. Vondráček odmítl odhalovat jména před oficiálním oznámením, aby nedošlo k prodlení, a zdůraznil, že SPD nominuje odborníky neposlance pro plné soustředění na resorty, což bylo slibováno voličům. Na otázku k videu a spekulacím, že nominanti nejsou skutečně SPD, Vondráček potvrdil, že jména zná, ale koaliční smlouva obsahuje jen resorty, ne osoby, a obhajoval rychlost jednání bez kumulace funkcí.

Volba předsedy sněmovny a koaliční dohody

Baxa souhlasil se zodpovědností Babiše, ale varoval, že prezident má manévrovací prostor podle ústavy. Pivoňka Vaňková se ptala, zda prezident musí jmenovat všechny, což vedlo k debatě o Lipavském před čtyřmi lety bez kompetenční žaloby. Libor Vondráček popřel, že SPD vyměnila vládní posty za předsednictví sněmovny pro Tomia Okamuru, a zdůraznil strategii oddělení funkcí pro efektivitu, navazujíc na minulou praxi ANO-ČSSD. Obhajoval Turka jako partnera pro východoevropské země díky jeho bruselskému působení ve frakci Patrioti, a vysvětlil spekulace kolem Pošarové jako reakci na mediální tlak.

Závěrečné body k volbám a ideologiím K volbě předsedy sněmovny Juchelka řekl, že koalice podpoří nominanta SPD (Okamuru), ale tajná volba neumožňuje záruky, a popřel spekulace o závazném dodatku k smlouvě. Baxa navrhl Bartoška jako kandidáta SPOLU, kritizoval Okamuru a upozornil na absenci kompromisu. Vondráček označil podpis smlouvy všemi 108 poslanci za standardní praxi z roku 2018, ne závazek hlasovat, ale pro stabilitu vlády na čtyři roky, a označil Okamuru jako schopného nástupce Pekarové Adamové. K Rakušanovi jako místopředsedovi za STAN Vondráček slíbil gentlemanské dohody v tajné volbě bez strachu, a kritizoval předchozí vládu za nepravicové kroky jako zvyšování daní a ETS 2. Debata skončila ujištěním o rychlém nástupu vlády ke sjednání nápravy.  

Oblíbené štítky

Mgr. Libor Vondráček

Mgr. Libor Vondráček

právník a předseda Svobodných

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31