STRUNZ: Více kopru?

STRUNZ: Více kopru?

Na premiéra je stupňován tlak ze všech stran, aby přistoupil na tzv. fiskální pakt některých států EU, jež je dalším krokem směrem k eurofederaci. Proto stojí za to si po čase opět připomenout, že v zásadě hrozí z takto prováděného integračního procesu v Evropské unii pouhopouhá dvě nebezpečí:
a) že se nepovede nebo
b) že se povede.
Každá z těchto možností znamená cestu do kopru.

Začněme rozborem té první možnosti: že se vytvoření eurofederace (nazvěme ji pro účely tohoto článku stejně jako ji nazývají ti echt eurofederalisté: Spojené státy evropské – USE) nezdaří a že se integrace do USE v jisté fázi zadrhne. „Jádro“ se stane natolik nestabilní, že se samovolně rozpadne.

Důvodem mohou být dluhy některých států v kombinaci s přebujelou nárokovostí v přeregulovaných ekonomikách (viz pozn. pod čarou č. 1). To povede k transnacionálním pocitům křivdy, ke krachům a/nebo k fiskálním transferům mezi státy. A ty rozhodně nebudou populární a velmi posílí vulgární nacionalizmus.

Nepřekonatelnou překážkou dobudování USE se obecně může ukázat různorodost evropských států. Nemyslím si, že by bylo dobré danou heterogenitu silou či zákonem odstraňovat. Bohužel, to se právě děje. Pokud má různorodost zmizet (a vůbec není jisté, zdali by to bylo dobře a pokud, tak do jaké míry), měl by to být dlouhodobý přirozený proces, nikoliv záležitost sociálního inženýrství jedné generace. Výsledný produkt by rozhodně neměl rychleně dozrávat za „umělého osvětlení“ jen kvůli furiantským ambicím některých europolitiků, kteří chtějí ještě za svého života držet v rukou opravdu velké otěže.

Umělé stlačování národů dohromady vyvolá reakci. Hrozby válkou, které občas slýcháme z úst představitelů EU (kancléřka Merkelová, polské předsednictví EU), se mohou zhmotnit, nicméně z naprosto opačného důvodu, než oni tvrdí. Nikoliv kvůli nedostatku integrace, ale právě kvůli její příliš velké a s vysokou frekvencí podávané dávce. V evropském Montgomery by mohly zvonit zvony.

A co když se eurofederaci podaří uskutečnit?

Nepředpokládám, že by se tak stalo demokratickým způsobem (viz pozn. pod čarou č. 2). Stejně jako státy, tak jistě i superstráty jsou v chodu udržovány idejemi, na kterých vznikly. Pokud by tyto ideje byly polopravdy, překrucování, oportunismus, vědomé předepisování „nesprávných léků“ (sice od bolesti neuleví, zato ale učiní pacienty i zdravé nesvéprávnými), nadržování velkým, nátlak i hrozby, a případně i systém, ve kterém je jedno, jakou stranu volím – pak pánbůh s námi.

Ale i kdyby byly USE nakrásně stvořeny demokraticky, na dobrovolné bázi, spravedlivě a po transparentním procesu, zahrnujícím informování obyvatelstva o zamýšlených krocích a otevřenou diskusi jejich následků, se vzetím v úvahu připomínek velkých i malých (což nepředpokládám):
tak to, co by vzniklo, by každopádně byla supervelmoc. A jako taková by se začala vymezovat proti ostatním supervelmocím. (Kdo tuto úvahu prudce odmítá, nechť se podívá na historický velmocenský příklad Pruska). Nová supervelmoc by si začala hledat svůj prostor vlivu ve světě. A jako na první by narazila na USA.

Mnozí na druhé straně Atlantiku, Henrym Kissingerem počínaje a Madeleine Albrightovou nekonče, byli a jsou přesvědčeni, že by bylo dobré, aby Evropa vždy a za každých okolností mluvila jedním hlasem. Prý by pak byla pro USA lepším partnerem. Nemyslím si, že by pak byla lepším partnerem. Byla by jistě jednodušším partnerem. Americký prezident by pak mohl očekávat jasné souhlasné „ano“, kdykoliv by zavolal Evropskému prezidentovi. Ale každá mince má dvě strany. Madeleine Albrightová a další by si měli uvědomit, že americký prezident by postupem času spíše dostal jako odpověď jasné „ne“. Naopak jasné „ano“ by zřejmě obdržel, kdyby pohrozil, že za stávajících okolností tedy vystupují USA z NATO.

Když se USE povede, bude se v první řadě vymezovat proti USA. Z řevnivosti USA – USE budou profitovat ostatní supervelmoci, které nám svou kulturou nemusí být příliš blízké. Mnohem lepší by bylo – pokud USA zůstanou demokratickým státem – udržet spojenectví s USA a tedy i NATO a (pro mnohé píchnu do vosího hnízda) spolu s USA systematicky zlepšovat vztahy s Ruskem. Inergovernmentalistická Evropa v tomto ohledu může dobře působit jako pružný převodník mezi USA a Ruskem. USE však nikoliv, ty by měly svoji vlastní supervelmocenskou agendu. Úspěch v budování Spojených států evropských by byl geopolitickou tragédií pro obyvatele jak Evropy, tak i USA.

V zásadě hrozí z integračního procesu v Evropské unii – ve formě, ve které je nyní prosazován –
jen dvě nebezpečí:
a) že se nezdaří,
b) že se podaří.
Obě možnosti jsou špatné. Alternativou je ustoupit od tohoto typu integrace. Ustoupit od supranacionalizmu a vrátit se k intergovernmentalismu (jak se tyto dvě možnosti krkolomně nazývají). Pokud však EU toto neudělá sama od sebe – a já se obávám, že neudělá, neboť již bylo investováno hodně kapitálu i politického kapitálu -, měla by politická reprezentace České republiky najít odvahu a další integraci odmítnout.

Bude nám za to spíláno, ale lepší nadávky než obě výše uvedené možnosti.

 

 

=================================================

Pozn. pod čarou č. 1:
Dříve státní dluhopisy bývaly jistou investicí, neboť se předpokládalo, že stát může kdykoliv snížit výdaje nebo zvýšit daně. Zvyšování daní lze pořád, ale odrazuje to investory a podvazuje hospodářský růst. Snižování nákladů je podstatně obtížnější ve chvíli, kdy většina výdajů je mandatorních nebo kvazimandatorních. Při takovéto rigiditě (zákonem zajištěné nárokovosti) se stává nesmírně obtížným provádění jakýchkoliv rozumných škrtů ve státních rozpočtech. Škrty se provádí tam, kde to je jednodušší, nikoliv tam, kde to je rozumnější.

Pozn. pod čarou č. 2:
Nepředpokládám, že by se to stalo bez nátlaku typu nutnosti obcházet či opakovat referenda, překrucování právních norem EU či jejich interpretace podle okamžitých potřeb eurofederalistů, hrozeb uzavření kohoutů přímých plateb, vnucování nesmyslných a nákladných opatření např. v energetice, hrozeb soudem za pomalé zavádění eurolegislativy, vynucování práva tam a tehdy, kde se to EU hodí a naopak jeho ignorování tam a tehdy, kde se to Francii a Německu nehodí (např. případ kanadských víz pro české občany a naproti tomu nedávné povolení návštěvy běloruského ministra vnitra v Lyonu francouzskými orgány, i když je tento ministr na seznamu osob se zákazem vstupu do EU).
Nebo vynucování (ve stylu „kdo nejde s námi jde proti nám“) posílání tzv. záchranných financí do společného stabilizačního fondu (který ostatně po snížení ratingu svého a některých zemí eurozóny prý sám potřebuje stabilizaci).
V postupu k superstrátu se jistě bude horlivě činila i propaganda. Například v předefinování pojmů: postupně
se změní obsahu slova „suverenita“. S prvními krůčky tím směrem již začal před rokem eurofederalista Joschka Fischer (bývalý ministr zahraničí SRN): Evropa prý zůstane ve světě suverénní, pouze když se spojí do federálního státu. Suverenita jednotlivých evropských zemí již prý na tento úkol nestačí, je tedy potřeba takovou podřadnou suverenitu opustit.
Není snad významným příkladem neexistence opozice (a kde není opozice, těžko může být demokracie) v EU to, že si takzvaná pravice a takzvaná levice v Europarlamentu prohazují na základě dohod v polovině poslaneckého mandátu nejvyšší šéfovské posty?

 

Pavel Strunz je členem Republikového výboru Svobodných

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Svobodní

Svobodní

Novinky

Nejnovější video

Úvod do debaty o důchodové reformě

Terezie Tománková otevřela druhou část pořadu Partie představením hostů a klíčových témat, včetně návrhu programového prohlášení nové vlády ANO, SPD a Motoristů sobě, s důrazem na důchody, financování slibů a ustavující schůzi sněmovny plánovanou na pondělí. Diskuze začala otázkou na Aleše Juchelku ohledně zastropování věku odchodu do důchodu na 65 let, což bylo slibováno před volbami, a jak to kompenzovat vzhledem k demografickým výzvám po roce 2030. Juchelka obhajoval návrat k valorizaci důchodů podle poloviny růstu reálných mezd plus inflace, motivaci seniorů k delší práci prostřednictvím kompenzací za odpracované roky a slev na sociálním pojištění, což podle něj vyváží systém bez nutnosti prodlužovat pracovní aktivitu. Moderátorka upozornila na ekonomické varování před deficity bez prodloužení věku, navazujíc na kritiku předchozí vlády.

Kritika parametrické reformy a demografické výzvy

Martin Baxa z ODS ostře kritizoval plán s odkazem na příliv 150–190 tisíc lidí do důchodů ročně oproti přítoku méně než 100 tisíc na trh práce, což má vést k deficitům průběžného systému. Podle něj chybí reálné argumenty kromě volebních slibů a připomněl neúspěšné pokusy o konsenzus, jako schůzku na Hradě, kde ANO údajně couvlo z dohody. Libor Vondráček reagoval, že zodpovědnost spočívá v komplexním přístupu, včetně podpory porodnosti, ochrany zaměstnanosti před zelenými předpisy jako Green Deal, které ohrožují průmysl Česka. Kritizoval parametrické změny předchozí vlády jako neefektivní, které sebraly důchodcům valorizaci retroaktivně a strašily prodloužením věku na 66–67 let bez motivace k dobrovolnému spoření v třetím pilíři.

Návrhy na racionalizaci školství a porodnosti

Vondráček navrhl alternativy, jako zkrácení základní školní docházky z 9 na 8 let, aby mladí lidé dříve vstupovali na trh práce a přispívali do důchodového fondu, místo prosazování 50 % vysokoškoláků, což podle něj vede k nedostudovaným studentům bez uplatnění. Zdůraznil, že i při současném nízkém podílu vysokoškoláků (27 % v Česku, nejnižší v OECD) mnozí neuplatňují své vzdělání, ale priorita by měla být kvalita před kvantitou a podpora řemesel. Moderátorka prezentovala data OECD, podle nichž vyšší vzdělání zvyšuje konkurenceschopnost, výdělky a delší pracovní aktivitu, na což Vondráček oponoval, že systém potřebuje stabilizaci skrze podporu porodnosti nad dvě děti na ženu, což je kulturně neuskutečnitelné bez širších opatření.

Financování důchodů a sociální systémy

Aleš Juchelka obhajoval, že růst reálných mezd a mírný hospodářský růst umožní udržet systém, s odkazem na vyřešení předčasných důchodů, které tvořily 80miliardový deficit, díky podmínkám předchozí vlády. Zdůraznil, že nižší valorizace by snížila životní úroveň seniorů, kteří by se obrátili na sociální dávky jako příspěvek na bydlení (20,3 miliardy Kč pro 310 tisíc domácností, převážně seniory), a volal po komplexním pohledu na sociální systémy. Vondráček souhlasil s komplexností, ale kritizoval předchozí vládu za nedostatek motivace k spoření a protahování věku bez reálného dopadu, navrhuje racionalizaci školství pro rychlejší vstup do práce.

Personální složení vlády a nominace

Diskuze přešla k personáliím, kde moderátorka ptala Juchelku, zda premiér Babiš představí prezidentovi nominanty od SPD a Motoristů sobě, včetně Filipa Turka, na kterém trvá SPD kvůli údajným kontroverzním výrokům. Juchelka potvrdil, že Babiš nese zodpovědnost, ale Turek se očistil a vysvětlil. Vondráček odmítl odhalovat jména před oficiálním oznámením, aby nedošlo k prodlení, a zdůraznil, že SPD nominuje odborníky neposlance pro plné soustředění na resorty, což bylo slibováno voličům. Na otázku k videu a spekulacím, že nominanti nejsou skutečně SPD, Vondráček potvrdil, že jména zná, ale koaliční smlouva obsahuje jen resorty, ne osoby, a obhajoval rychlost jednání bez kumulace funkcí.

Volba předsedy sněmovny a koaliční dohody

Baxa souhlasil se zodpovědností Babiše, ale varoval, že prezident má manévrovací prostor podle ústavy. Pivoňka Vaňková se ptala, zda prezident musí jmenovat všechny, což vedlo k debatě o Lipavském před čtyřmi lety bez kompetenční žaloby. Libor Vondráček popřel, že SPD vyměnila vládní posty za předsednictví sněmovny pro Tomia Okamuru, a zdůraznil strategii oddělení funkcí pro efektivitu, navazujíc na minulou praxi ANO-ČSSD. Obhajoval Turka jako partnera pro východoevropské země díky jeho bruselskému působení ve frakci Patrioti, a vysvětlil spekulace kolem Pošarové jako reakci na mediální tlak.

Závěrečné body k volbám a ideologiím K volbě předsedy sněmovny Juchelka řekl, že koalice podpoří nominanta SPD (Okamuru), ale tajná volba neumožňuje záruky, a popřel spekulace o závazném dodatku k smlouvě. Baxa navrhl Bartoška jako kandidáta SPOLU, kritizoval Okamuru a upozornil na absenci kompromisu. Vondráček označil podpis smlouvy všemi 108 poslanci za standardní praxi z roku 2018, ne závazek hlasovat, ale pro stabilitu vlády na čtyři roky, a označil Okamuru jako schopného nástupce Pekarové Adamové. K Rakušanovi jako místopředsedovi za STAN Vondráček slíbil gentlemanské dohody v tajné volbě bez strachu, a kritizoval předchozí vládu za nepravicové kroky jako zvyšování daní a ETS 2. Debata skončila ujištěním o rychlém nástupu vlády ke sjednání nápravy.  

Oblíbené štítky

Svobodní

Svobodní

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31