Petr Mach: Jen 36% lidí proti Lisabonské smlouvě?

Petr Mach: Jen 36% lidí proti Lisabonské smlouvě?

Podle průzkumu agentury STEM prý letos v lednu prudce poklesl počet odpůrců Lisabonské smlouvy. Zatímco v červnu a říjnu roku 2008 odpovídala většina dotazovaných, že si nepřeje schválení Lisabonské smlouvy, podle lednového průzkumu je pro její schválení 64 %.

Zajímavá je též skutečnost, že 70% lidí uvádí, že nerozumí změnám a dopadům plynoucím z případného schválení smlouvy.

Nepodepisuj smlouvu, které nerozumíš!

První právní zásada říká: Nepodepisuj smlouvu, které nerozumíš. Nepodepsání smlouvy totiž udržuje současný platný stav. To platí jak pro složité a nesrozumitelné pojistné smlouvy, tak pro mezinárodní smlouvy.

Věřím proto spíš číslu, že 70% lidí smlouvě nerozumí (já bych tipoval spíš 95%), než číslu, že si 64% lidí přeje její schválení.

Matoucí je i otázka v průzkumu. STEM se lidí ptal: „Myslíte si, že by český parlament měl schválit tzv. Lisabonskou smlouvu nahrazující původní návrh Evropské ústavy?“

Co lisabonská smlouva mění?

Ve skutečnosti se ale nejedná o to, že Lisabonská smlouva nahrazuje původní návrh Evropské ústavy. Lisabonská smlouva by ve skutečnosti především nahradila stávající základní evropské smlouvy, které občané České republiky schválili v referendu o vstupu do EU. Je tedy chyba srovnávat právní důsledky Lisabonské smlouvy s právními důsledky (ve francouzském a nizozemském referendu v roce 2005 odmítnuté, tedy nikdy v platnost nevstoupivší) Evropské ústavy.

Je nutné jedině srovnávat právní důsledky nyní navrhované Lisabonské smlouvy s právními důsledky stávajících smluv, které by byly Lisabonskou smlouvou změněny.

Lisabonská smlouva mění oproti současnému stavu zásadním způsobem postavení České republiky v EU – k horšímu.

Podle smluv, které jsme schválili v referendu, má Česká republika v Radě EU, kde se hlasuje o směrnicích, které pak musíme „implementovat“, 12 hlasů a Německo 29 hlasů z celkových 345. Lisabonská smlouva toto ruší a zavádí systém, kde váha hlasu má odpovídat počtu obyvatel země. Při našich 10 a německých 80 milionech obyvatel bude mít Německo najednou osmkrát vyšší váhu hlasu než Česká republika.

V mnoha oblastech, kde se dosud vyžadoval princip jednomyslné shody, se má hlasovat podle tohoto nového systému. Evropské unii se navíc dává právo bez potřeby ratifikace ve všech zemích změnit si Lisabonskou smlouvu tak, aby i ve zbylých oblastech, kde se vyžaduje jednomyslná shoda – zavedla toto nové většinové hlasování. Jestliže bruselské směrnice dnes tvoří 60% české legislativy, Lisabonská smlouva by toto číslo přiblížila ke 100%. Evropská unie by dokonce získala pravomoc určovat hospodářskou politiku členských zemí!

Český parlament pak už bude jen jakousi fasádou pro zdání demokratičnosti – ve skutečnosti bude jen muset pod hrozbou sankcí přepisovat směrnice EU do podoby českých zákonů a pro vlastní autonomní rozhodování – které může odrážet demokratickou vůli voličů vyjádřenou ve volbách – zbyde jen minimum prostoru.

Lisabonskou smlouvu? Děkuji nechci! I proto, aby hlas lidí, kteří nechtějí touto smlouvou zničit Českou republiku, jsme se rozhodli založit Stranu svobodných občanů.

Zaujal Vás článek? Podpořte jej a autora pár Satoshi. Předem dík...

Petr Mach

Petr Mach

Novinky

Nejnovější video

Úvod do debaty o důchodové reformě

Terezie Tománková otevřela druhou část pořadu Partie představením hostů a klíčových témat, včetně návrhu programového prohlášení nové vlády ANO, SPD a Motoristů sobě, s důrazem na důchody, financování slibů a ustavující schůzi sněmovny plánovanou na pondělí. Diskuze začala otázkou na Aleše Juchelku ohledně zastropování věku odchodu do důchodu na 65 let, což bylo slibováno před volbami, a jak to kompenzovat vzhledem k demografickým výzvám po roce 2030. Juchelka obhajoval návrat k valorizaci důchodů podle poloviny růstu reálných mezd plus inflace, motivaci seniorů k delší práci prostřednictvím kompenzací za odpracované roky a slev na sociálním pojištění, což podle něj vyváží systém bez nutnosti prodlužovat pracovní aktivitu. Moderátorka upozornila na ekonomické varování před deficity bez prodloužení věku, navazujíc na kritiku předchozí vlády.

Kritika parametrické reformy a demografické výzvy

Martin Baxa z ODS ostře kritizoval plán s odkazem na příliv 150–190 tisíc lidí do důchodů ročně oproti přítoku méně než 100 tisíc na trh práce, což má vést k deficitům průběžného systému. Podle něj chybí reálné argumenty kromě volebních slibů a připomněl neúspěšné pokusy o konsenzus, jako schůzku na Hradě, kde ANO údajně couvlo z dohody. Libor Vondráček reagoval, že zodpovědnost spočívá v komplexním přístupu, včetně podpory porodnosti, ochrany zaměstnanosti před zelenými předpisy jako Green Deal, které ohrožují průmysl Česka. Kritizoval parametrické změny předchozí vlády jako neefektivní, které sebraly důchodcům valorizaci retroaktivně a strašily prodloužením věku na 66–67 let bez motivace k dobrovolnému spoření v třetím pilíři.

Návrhy na racionalizaci školství a porodnosti

Vondráček navrhl alternativy, jako zkrácení základní školní docházky z 9 na 8 let, aby mladí lidé dříve vstupovali na trh práce a přispívali do důchodového fondu, místo prosazování 50 % vysokoškoláků, což podle něj vede k nedostudovaným studentům bez uplatnění. Zdůraznil, že i při současném nízkém podílu vysokoškoláků (27 % v Česku, nejnižší v OECD) mnozí neuplatňují své vzdělání, ale priorita by měla být kvalita před kvantitou a podpora řemesel. Moderátorka prezentovala data OECD, podle nichž vyšší vzdělání zvyšuje konkurenceschopnost, výdělky a delší pracovní aktivitu, na což Vondráček oponoval, že systém potřebuje stabilizaci skrze podporu porodnosti nad dvě děti na ženu, což je kulturně neuskutečnitelné bez širších opatření.

Financování důchodů a sociální systémy

Aleš Juchelka obhajoval, že růst reálných mezd a mírný hospodářský růst umožní udržet systém, s odkazem na vyřešení předčasných důchodů, které tvořily 80miliardový deficit, díky podmínkám předchozí vlády. Zdůraznil, že nižší valorizace by snížila životní úroveň seniorů, kteří by se obrátili na sociální dávky jako příspěvek na bydlení (20,3 miliardy Kč pro 310 tisíc domácností, převážně seniory), a volal po komplexním pohledu na sociální systémy. Vondráček souhlasil s komplexností, ale kritizoval předchozí vládu za nedostatek motivace k spoření a protahování věku bez reálného dopadu, navrhuje racionalizaci školství pro rychlejší vstup do práce.

Personální složení vlády a nominace

Diskuze přešla k personáliím, kde moderátorka ptala Juchelku, zda premiér Babiš představí prezidentovi nominanty od SPD a Motoristů sobě, včetně Filipa Turka, na kterém trvá SPD kvůli údajným kontroverzním výrokům. Juchelka potvrdil, že Babiš nese zodpovědnost, ale Turek se očistil a vysvětlil. Vondráček odmítl odhalovat jména před oficiálním oznámením, aby nedošlo k prodlení, a zdůraznil, že SPD nominuje odborníky neposlance pro plné soustředění na resorty, což bylo slibováno voličům. Na otázku k videu a spekulacím, že nominanti nejsou skutečně SPD, Vondráček potvrdil, že jména zná, ale koaliční smlouva obsahuje jen resorty, ne osoby, a obhajoval rychlost jednání bez kumulace funkcí.

Volba předsedy sněmovny a koaliční dohody

Baxa souhlasil se zodpovědností Babiše, ale varoval, že prezident má manévrovací prostor podle ústavy. Pivoňka Vaňková se ptala, zda prezident musí jmenovat všechny, což vedlo k debatě o Lipavském před čtyřmi lety bez kompetenční žaloby. Libor Vondráček popřel, že SPD vyměnila vládní posty za předsednictví sněmovny pro Tomia Okamuru, a zdůraznil strategii oddělení funkcí pro efektivitu, navazujíc na minulou praxi ANO-ČSSD. Obhajoval Turka jako partnera pro východoevropské země díky jeho bruselskému působení ve frakci Patrioti, a vysvětlil spekulace kolem Pošarové jako reakci na mediální tlak.

Závěrečné body k volbám a ideologiím K volbě předsedy sněmovny Juchelka řekl, že koalice podpoří nominanta SPD (Okamuru), ale tajná volba neumožňuje záruky, a popřel spekulace o závazném dodatku k smlouvě. Baxa navrhl Bartoška jako kandidáta SPOLU, kritizoval Okamuru a upozornil na absenci kompromisu. Vondráček označil podpis smlouvy všemi 108 poslanci za standardní praxi z roku 2018, ne závazek hlasovat, ale pro stabilitu vlády na čtyři roky, a označil Okamuru jako schopného nástupce Pekarové Adamové. K Rakušanovi jako místopředsedovi za STAN Vondráček slíbil gentlemanské dohody v tajné volbě bez strachu, a kritizoval předchozí vládu za nepravicové kroky jako zvyšování daní a ETS 2. Debata skončila ujištěním o rychlém nástupu vlády ke sjednání nápravy.  

Oblíbené štítky

Petr Mach

Petr Mach

Novinky

Oblíbené štítky

Svobodni-31